NLmeldpunt-Jean van Gasteren
Verkeerslichten is een ideale manier om verkeer te regelen.
Het is ook niet voor niets dat men deze aantreft bij verkeersintensieve bewegingen van meerdere gebruikers.
In onze huidige tijd zijn verkeerslichten gekoppeld met de voertuigen van de hulpdiensten die ervoor zorgen dat deze als er een noodsituatie is deze eenheden voorrang hebben.
Voor het aanleggen van voet- en fietsoversteekplaats zijn deze ook een probaat middel vanwege de sturing.
Standaard staat voor hen de verkeerslicht op rood en indien gewenst door een druk op de knop is het afwachten tot het verkeerslicht op groen springt voor hen.
Ook deze zijn eenvoudig af te stellen op andere verkeerslichten in de buurt. Een maximale snelheid kan hier prima mee gereguleerd worden.
Door het plaatsen van een verkeersregelinstallatie een ander woord voor verkeerslichten is het ook mogelijk geledebermen (voetgangers wachtplaatsen tussen rijbanen) te verwijderen. Hierdoor onstaat er ruimte een extra ba(a)n(en) aan te leggen.
Bij een combinatie van verkeerslichten en dubbelbaanse (weerzijde) ondervangen we een aantal veel voorkomende problemen.
- Verwijderen van invoegstroken kunnen verwijderd worden
- Doorstromening verkeer loopt vloeiend
- Doorstroming bij calamiteiten ook voor hulpdiensten is vlottend en mogelijk met minder geluid
- Minder filevorming
- Minder geluidsoverlast
- Oversteekplaats voor kwetsbare verkeersdeelnemers is beter gereguleerd
Voordelen kunnen ook nadelen bevatten.
- Bij een meerbaanse weg kan harder worden gereden.
Wij zien hier geen nadeel in omdat de Terblijterweg toch al wordt gebruikt als een racebaan. Snelheden van over de 90 kilometer worden op de ze max. 50km. toegestane weg toch al gehaald.
Om deze snelheid te minderen zijn flitspalen functioneel echter deze worden slechts hoogzelden ingezet.
Wij hebben voldoende ervaring om hier te kunnen zeggen wanneer deze wel worden geplaatst.
