Categorieën
© copyright Geusselt Terblijterweg Maastricht Verkeersbord Verkeersoverlast Verkeerssituatie

27-06-2025, Maastricht  – Verkeer – Zeer gevaarlijke verkeerssituatie, nog niet opengesteld aan de Terblijterweg

Maastricht, 27 juni 2025.

Sinds enkele dagen is aan de Terblijterweg het nieuwe neerwaartse fiets en voetpad gerealiseerd.

Beiden zijn tot op heden niet opengesteld voor verkeersgebruik.

Ik wil u met klem adviseren dit ook niet te doen aangezien ik met mijn kennis en ervaring binnen infra deze verkeerssituatie als zeer gevaarlijke oversteek acht waarbij dodelijke ongevallen het gevolg kunnen zijn bij het in gebruik nemen onder deze aanleg.

Wetende dat de aansluiting naar de overzijde vanwege een hoogteverschil met de kruisende weg Atletenbaan een keuze vereiste tussen  tunnel/brug/anders dit een ondergeschoven kindje bleek.

Als Gemeente heeft u alle verantwoordelijkheid voor de aanleg en onderhoud van de openbare ruimte.

Gevaarlijk met mogelijke dodelijke gevolgen zo wil ik herhalen bij het in gebruik nemen onder deze omstandigheden.

Argumenten:
> Het zicht door het gemotoriseerd verkeer komend vanaf Berg en Terblijt over de Terblijterweg zijn de laatste 2 meter over een afstand die hier geoorloofd is.
> Het kruisende verkeer heeft gelet op de hoogte waarvan het afkomt een redelijk vrij zicht als de bomen goed gesnoeid worden onderhouden. Echter gelet op de bocht die zich in de laatste meter voor de kruisende Terblijterweg  bevinden is hier te weinig aandacht voor het uit deze richting komende verkeer.
> Het Verkeer dat van rechts komt kan worden gezien mits een hoekverdraaiing met het hoofd wordt gemaakt van minimaal 110 graden.
> Het overstekende verkeer van de Terblijterweg in de oude situatie voelde zich niet veilig vanwege: het veel te hard rijden dan de maximale toegestane snelheid .
> In een eerder verzoek om snelheid remmende verkeersmaatregelen ontving ineen terugkoppeling dat ik mocht aangeven op welke lichtmast ik een smiley geplaatst wilde zien.
Een smiley zoals u weet heeft te weinig snelheid remmende gevolg.
> Bij regen, hagel, sneeuw, zand of bladeren op het trottoir en fietspad maakt dat dit T. en Fp. glad zijn en onderuit glijden voor de hand liggend zijn.
> Er is te weinig tot geen vrije val mogelijk aangezien er amper 2,5 meter beschikbaar zijn alvorens op de kruisende Terblijterweg te geraken.

In mijn loopbaan binnen de Infra heb ik meermaals te maken gekregen met ongelukken met dodelijke afloop en blijvende invaliditeit.
U informerende dat ik als aan aannemerszijde de toezichthouders/gemeente verzocht veiligheidsmaatregelen te nemen die werden afgewezen had dit zeer ernstige gevolgen voor de gedupeerde partijen.
Wat zou u doen nu u deze informatie heeft? Afwachten op een ongeluk en dan pas maatregelen nemen. Wat als het uw kind, kleinkind of familie is die onder tot de gedupeerde behoren?
Voelt u zich dan verantwoordelijk of persoonlijk verantwoordelijk.

Ik wil u vragen dit niet af te wachten maar de juiste maatregelen te nemen om ongelukken te voorkomen.

Door u een aantal afbeeldingen te tonen zal ik u informeren over de situatie.

Om toch positief af te sluiten wil ik u informeren over de mogelijkheden die ik zie deze gehele situatie danig veiliger te maken.

Verkeerslichten plaatsen met knopaansturing voor het te kruisen Terblijterweg verkeer.
> De ingreep plaatsing verkeerslichten zorgt tevens voor een remmende werking als de verkeerssituatie dit vereist. Ook een andere aansturing is mogelijk als u dit wilt combineren met de huidige VRI ter hoogte van Oostermaasweg en Olympiaweg.
Hulpdiensten hebben bij een juiste instelling geen hinder van.
> De veiligheidszone tussen de twee weghelften verdient een stalen frame aan weerszijde met rood-wit retro reflecterende opleg.
> Het geheel zou nog veilig zijn als u de wegkruising in haar geheel met 10 centimeter ophoogt t.o.v. de bestaande Terblijterweg.

U nogmaals informeren dat dit geen veilige situatie betreft verzoek ik u met klem  deze verkeerssituatie niet open te stellen.
Het is verstandig en aan te bevelen hiermee te wachten dan aansprakelijk te worden gesteld.

Als u van gedachten wilt wisselen over oplossingen dan houd ik mij ten dienste.

Ik wens u wijze besluitvorming.

Hoogachtend,

Jean van Gasteren

NLmeldpunt.nlMeldkamerMaastricht.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Inhoud is beveiligd !!